Teknik Mengurus Pembelajaran
MARAAZALINDA
A/P OMAR (D20192091423)
Teknik
Mengurus Pembelajaran :
1.0
Pengenalan Teknik Mengurus Pembelajaran
Teknik
dalam mengurus pembelajaran merupakan satu teknik dan strategi pengajaran dan
pembelajaran yang kondusif semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan yang
sesuai untuk pelajar di dalam bilik darjah. Terdapat banyak teknik yang dapat
digunakan oleh guru di sekolah dalam mengurus pembelajaran di sekolah dengan
baik. Antara teknik mengurus pembelajaran ialah mengurus masa dengan baik,
kemahiran mendengar dengan berkesan, kemahiran membaca dengan berkesan,
menyediakan nota, menghadiri pengajaran di dalam kelas serta kemahiran belajar
dalam kumpulan. Teknik mengurus pembelajaran tersebut boleh digunakan oleh guru
di dalam bilik darjah supaya dapat meningkatkan prestasi akademik pelajar serta
memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
2.0 Teknik Mengurus Pembelajaran
Berdasarkan projek berasaskan sekolah yang
kumpulan kami buat di Sekolah Kebangsaan Gong Badak, kami telah mengenalpasti
bahawa Sekolah Kebangsaan Gong Badak menggunakan dua teknik dalam mengurus
pembelajaran. Sekolah Kebangsaan Gong Badak melibatkan dua teknik mengurus
pembelajaran iaitu teknik pembelajaran di bilik darjah dan pembelajaran di luar
bilik darjah yang melibatkan ko-akademik. Teknik mengurus pembelajaran di
Sekolah Kebangsaan Gong Badak ini diuruskan dengan berkesan supaya proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah tersebut berjalan dengan lancar. Teknik
pembelajaran di bilik darjah merupakan teknik mengurus pembelajaran yang
digunakan dalam pendidikan formal ialah pendidikan yang dijalankan secara
terancang dengan adanya bimbingan daripada guru, buku teks dan berjalan di
dalam kelas.
Teknik
pembelajaran di bilik darjah merupakan satu teknik pembelajaran yang penting
dengan menggunakan teknik mengurus pembelajaran yang berkesan. Antara teknik
mengurus pembelajaran di bilik darjah adalah mengurus masa dengan naik. Guru
akan mengikut jadual yang telah dirancang dan digubal bagi memastikan proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah berkesan serta pelajar juga akan
mengikuti jadual kelas yang telah ditetapkan. Hal ini kerana, teknik ini
dilaksanakan adalah untuk menwujudkan tingkah laku supaya sentiasa menepati
masa yang telah ditetapkan serta memudahkan guru dan pelajar. Guru juga akan
mneyediakan nota kepada pelajar supaya dapat membantu pelajar untuk memahami
apa yang telah dipelajari. Hal in kerana, nota tersebut disediakan secara
ringkas, padat, mudah difahami serta memudahkan pelajar untuk digunakan sebagai
rujukan. Guru merupakan pengurus utama dalam pengajaran dan pembelajaran.
Pengurusan terdiri daripada proses seperti merancang, melaksana, menilai dan
membuat tindakan terhadap pembelajaran yang diajar. Oleh itu, guru perlulah
memainkan peranan peniting dalam melaksanakan teknik mengurus pembelajaran
dengan berkesan. Di bilik darjah ialah tempat yang sesuai untuk menggunakan
teknik tersebut untuk mencapai objektif pengajaran.
Seterusnya,
teknik pengurusan pembelajaran paling penting ialah guru perlu memastikan
pelajar menghadiri pengajaran yang berlaku di bilik darjah supaya pelajar tidak
ketinggalan dalam pelajaran. teknik pembelajaran di bilik darjah ini, dapat
membantu pelajar mendengar, memahami, menulis, mencatat nota dan mengingat
semua maklumat yang disampaikan. Di bilik darjah juga, pelajar akan digalakkan
dengan aktiviti teknik mengurus pembelajaran dengan menggunakan strategi
kemahiran belajar dalam kumpulan. Pelajar dalam saling bertukar pendapat serta
pandangan melalui aktiviti pembelajaran secara berkumpulan ini. Pelajar di beri
peluang untuk salin bertukar pandangan supaya lebih aktif berkomunikasi di
dalam kelas, dengan tidak hanya mendengar guru memberikan penerangan di
hadapan.
Teknik
mengurus pembelajaran yang seterusnya ialah, teknik mengurus pembelajaran
adalah pembelajaran di luar bilik darjah yang melibatkan ko-akademik. Melalui
teknik pembelajaran ini, pelajar akan diperkenalkan dengan sukan, badan
beruniform dan kelab-kelab serta persatuan-persatuan. Oleh itu, teknik mengurus
pembelajaran ini juga boleh dilakukan di luar bilik darjah, bukan sekadar
tertumpu di bilik darjah sahaja. Banyak kemahiran serta pengetahuan baru yang
akan diperolehi oleh pelajara dengan melibatkan diri dalam sukan, badan
beruniform dan kelab-kelab serta persatuan-persatuan. Semua pelajar akan
mengikuti pembelajaran dari sudut ko-akademik mengenai kelab-kelab yang
melibatkan kepada pembelajaran luar bilik darjah. Setiap pelajar boleh memilih
mana-mana jenis sukan, badan beruniform dan kelab-kelab serta
persatuan-persatuan ko-akademik yang sesuai dengan minat masing-masing.
3.0
Rumusan
Kesimpulannya, pengurusan pembelajaran sangat
penting bagi guru dalam melahirkan pelajar yang boleh menguasai semua bidang.
Dengan adanya teknik mengurus pembelajaran yang baik serta berkesan, maka akan
dapat hasil yang baik dalam proses pengajaran dan oembelajaran di sekolah.
Dapat dilihat bahawa aktiviti yang dijalankan tidak semestinya berlaku di dalam
kelas sahaja, guru boleh melakukan aktiviti di luar kelas untuk menarik minat
pelajar melakukan aktiviti.
Rujukan
https://markshah1998.blogspot.com/2019/05/mengurus-pembelajaran.html
https://nadhirahmazlan98.blogspot.com/2019/05/bab-1-mengurus-pembelajaran.html
Ulasan
Catat Ulasan