BAHAN BANTU MENGAJAR YANG DIGUNAKAN DALAM MENGURUS PEMBELAJARAN
BLOG
BAHAN BANTU MENGAJAR YANG DIGUNAKAN DALAM MENGURUS PEMBELAJARAN
oleh: WAN AMIRAH NAJWA BINTI WAN IDRIS (D20192091422)
Bahan bantu mengajar merupakan segala kelengkapan yang digunakan
oleh guru untuk membantu dalam menyampaikan pengajaran di dalam bilik darjah.
Bahkan, keperluan bahan bantu mengajar untuk proses pengajaran dan pembelajaran
memperlihatkan keberkesanannya di dalam bilik darjah jika ingin dibandingkan
dengan sistem pembelajaran yang dahulu. Justeru itu, guru dapat menyampaikan
maklumat berkaitan dengan mata pelajaran dengan lebih jelas dan sistematik. Hal
ini, ianya bertujuan untuk mengelakkan kebosanan dan memudahkan guru dalam
menyampaikan pengajaran mereka dan mudah difahami oleh murid-murid sekolah
rendah ataupun pelajar sekolah menengah. Maka, guru-guru ataupun bakal-bakal
guru disarankan supaya dapat menyusun dan merancang aktiviti-aktiviti
pengajaran dan pembelajaran mereka dengan baik, terutamanya dari segi
pemilihan, penyesuaian dan penggunaan bahan-bahan bantu pengajaran supaya dapat
memberi kesan terhadap prestasi para pelajar Justifikasinya, komunikatif yang
tinggi tinggi mampu membantu pelajar memperolehi pengalaman belajar yang
berfaedah bagi mengembangkan lagi ilmu pengetahuan.
Selain itu, guru juga perlu memainkan peranan penting dalam menentukan
alat-alat bantu mengajar supaya mampu mewujudkan rangsangan dan bertindak untuk
memperkembangkan kecerdasan dan pengalaman. Malahan, setiap pengajaran dan
pembelajaran dianggap lebih berkesan apabila para pelajar dapat mencapai
objektif utama supaya dapat memastikan murid sekolah rendah dan pelajar sekolah
menengah mengalami perkembangan yang maksimum daripada pelbagai aspek. Bahan
pengajaran dan pembelajaran juga dapat menimbulkan minat dan kesungguhan di
kalangan murid-murid kerana mereka lebih seronok dan peka terhdap penyampaian guru.
Justeru itu, pelaksanaan proses
pembelajaran dan pemudahcaraan juga mampu meningkatkan motivasi intrinsik dalam
diri murid untuk terlibat secara aktif dalam aktiviti pembelajaran dan
pemudahcaraan yang dilaksanakan oleh guru. Terdapat 3 jenis bahan bantu
mengajar yang digunakan di Sk Gong Badak dalam menjalankan proses pengurusan
pembelajaran iaitu berbentuk elektronik, bukan elektronik dan bahan bercorak.
Pertama, bahan berbentuk elektronik ialah guru di Sk Gong Badak
akan menayangkan filem pelajaran, projector, video, radio dan rakaman tentang
pembelajaran supaya murid-murid dapat merasakan keseronokan belajar serta
mengelakkan rasa jemu terhadap pengajaran guru agar dapat berkembang dengan
pesat dan meluas dalam dunia pendidikan. Namun, pengajaran guru berfungsi untuk
memudahkan penyampaian maklumat kepada pelajar dan mengatasi sifat pelajar yang
pasif untuk lebih cenderung dan aktif semasa proses pengajaran berlaku,
meningkatkan persepsi dalam kalangan pelajar, serta memberikan persamaan pengalaman
terhadap para pelajar. Para pelajar bergiat aktif dalam bilik darjah dan proses
pembelajaran yang berlaku bukan sahaja berpusat pada guru malah juga berpusat
kepada pelajar kerana setiap bahan bantu yang disediakan oleh guru mempunyai
aktiviti dan tujuan yang tersendiri. Hal ini, disebabkan dengan keadaan zaman
yang serba moden dan canggih sejajar dengan perkembangan dunia teknologi
maklumat yang semakin berkembang pesat dari semasa ke semasa.
Kedua, dari segi bahan berbentuk bukan elektronik iaitu guru akan
mengajar di papan putih. Bahkan, terdapat papan pamer tentang info-info sesuatu
subjek di sudut belakang bilik darjah dan juga terdapat bahan-bahan seperti
majalah, nota-nota, kertas kerja, alat tulis di bahagian sudut bacaan di dalam
kelas. Melalui penggunaan imej visual dapat membantu pelajar untuk mengingati
sesuatu topik dengan lebih jelas kerana kaedah ingatan melalui imej dan visual merupakan
kaedah yang terbaik kepada pelajar. Tambahan pula, pelajar juga dapat membantu
merangsang dunia dalam menyelesaikan pelbagai kaedah pengajaran guru yang
sentiasa berubah supaya dapat menjadi pelajar yang cemerlang, gemilang dan
terbilang. Malah, kaedah bahan bantu mengajar ini boleh membantu menajamkan
fikiran pelajar serta berfikir dengan lebih pantas dan dapat mempertingkatkan
lagi minda murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta dapat
mengekalkan ingatan yang lebih lama tentang ilmu pengetahuan.
Ketiga, bahan bercorak iaitu di mana guru di Sk Gong Badak ini akan
mengadakan lawatan sambil belajar terutama murid-murid darjah 6 yang akan
menghadapi UPSR. Hal ini supaya murid-murid dapat merehatkan minda serta
meluaskan pemandangan mereka tentang duniawi. Justeru itu, guru juga mengadakan
program lain seperti persembahan, lakonan dan membuat projek pameran. Melalui
inilah, murid-murid dapat memperoleh pengalaman yang sebenar dan menjadikan
pengajaran lebih menarik kerana pembelajaran yang diperoleh akan lebih
bermakna. Mereka akan rasa terhibur dan seronok dengan pembelajaran secara
interaktif ini kerana dapat mewujudkan suasana persekitaran yang sesuai dan
mencetuskan minat pelajar Hal ini, pembelajaran yang menyeronokkan ini dapat
membantu para pelajar mencapai objektif pembelajaran seperti yang dilah
dirancang kerana dapat menghasilkan pembelajaran yang menarik. Bahkan,
penggunaan bahan bantu mengajar hendaklah diuruskan dengan betul dan cekap
supaya pelajar dapat memahami dan mengekalkan konsep atau fakta di dalam
ingatan mereka dengan baik.
Kesimpulannya, bahan bantu
mengajar adalah sebahagian daripada faktor yang membantu sesuatu pengajaran dan
pembelajaran untuk mencapai matlamat yang diidamkan kerana pelbagai kaedah dan
teknik mengajar dijalankan dengan berkesan, menarik perhatian, menjimatkan masa
dan tenaga serta menghasilkan pembelajaran yang lebih menarik. Malah, seseorang
guru perlu menyedari bahwa hakikat pengajaran yang menggunakan bahan bantu
mengajar lebih diharapkan oleh anak didik yang dahagakan ilmu pengetahuan. Hal
ini, murid juga dapat memahami dan menguasai tentang sesuatu konsep dan secara
tidak langsung dapat memperbaiki keputusan penilaian di dalam kelas serta
objektif pembelajaran yang diharapkan dapat tercapai dengan cemerlang. Setiap
guru haruslah menyediakan proses pengajaran yang pembelajaran yang terbaik
untuk pelajar-pelajarnya supaya dapat menyerap segala ilmu yang diajar kerana
pelajar itu merupakan belia yang menjadi harapan negara untuk meningkatkan
sistem pendidikan negara pada masa hadapan.
Ulasan
Catat Ulasan