Tajuk 5 : Pengurusan Murid
Terdapat banyak definisi
yang diperkenalkan oleh pakar-pakar dalam bidang pengurusan. Antara definisi
yang ringkas dan mudah difahami ialah pengurusan melibatkan proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli
organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan
bagi mencapai matlamat organisasi.
Definisi Murid
Murid atau peserta didik adalah orang yang mempunyai potensi asas, yang perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental, baik pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah maupun dilingkungan masyarakat di mana kanak-kanak tersebut berada.
Abu Ahmadi (2003) juga menuliskan tentang pengertian peserta didik, peserta didik adalah orang yang belum dewasa, yang memerlukan usaha, bantuan, bimbingan orang lain untuk menjadi dewasa, guna dapat melaksanakan tugasnya sebagai makhluk Tuhan, sebagai umat manusia, sebagai warga Negara, sebagai anggota masyarakat dan sebagai suatu pribadi atau individu.
Menurut Azman B. Hj Adnan
(Institut Aminuddin Baki) dalam Kursus Pengurusan dan Kepimpinan
menyatakan bahawa berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan
murid merupakan satu proses mengendalikan sama ada manusia atau fizikal
dengan tujuan untuk mencapai matlamat dan objektif pada tahap yang
memuaskan. Dalam erti kata lain, pengurusan murid merupakan proses-proses
yang berkaitan dengan perancangan kerja atau program bagi murid,
pengelolaan murid dan program secara berkesan, pengawalan dan
penilaian prestasi murid dan program serta pemilihan cara atau kaedah yang
berkesan dalam pengurusan organisasi.
Tujuan Mengurus Rekod Murid
2. Kemaskini profil murid
3. Mengetahui perkembangan
akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar
4. Menyediakan maklumat
lengkap mengenai kemajuan pelajar dalam segala aspek perkembangan potensi
(JERI)
5. Sebagai panduan kepada
ibu bapa dalam memahami kemajuan dan kebolehan anak mereka.
6. Sebagai panduan kepada
pelajar itu sendiri untuk mengetahui potensi diri masing-masing.
Ciri-ciri Berlakunya Proses
Pengajaran
1. Ada guru dan murid
2. Guru sebagai pengajar
3. Murid sebagai pembelajar
4. Melibatkan proses pemikiran
dan penggunaan bahasa dan simbol
5. Proses yang melibatkan
interaksi dua hala
Faktor-faktor Yang Mempengaruhi
Kesediaan Pelajar
2. Kematangan
3. Pengalaman kanak-kanak
PENGURUSAN REKOD MURID YANG
BERKESAN DAN TERANCANG
Pengurusan rekod murid yang
terancang dan berkesan ini perlu bagi membolehkan guru-guru mengajar mengikut
sukatan pelajaran yang telah ditetapkan. Dalam buku rekod ini salah satu nadi
yang perlu ada ialah sukatan pelajaran. Sukatan pelajaran ini perlu disakukan
dalam buku rekod mengajar. Bukan itu sahaja, huraian sukatan pelajaran juga
perlu agar apa yang diajar bersesuaian dengan kehendak yang ingin dicapai
bersama serta merealisasikan hasrat Falsafah Pendidikan Negara iaitu ingin
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani
dan intelek. Sekiranya guru tidak mengajar mengikut sukatan yang ada, maka
matlamat yang diharapkan tidak akantercapai dan kemungkinan pelajar tidak dapat
menjawab soalan peperiksaan awamdengan baik kerana apa yang dipelajari tidak
sama dengan apa yang diajukan dalam peperiksaan.
Kedua,
pengurusan rekod ini dapat memudahkan murid-murid mempelajari apa yang diajar.
Dalam hal ini guru mesti membuat perancangan pelajaran sebelum memulakan
pengajaran dan pembelajaran. Tugas ini menjadi kewajipan kepada semua guru
tidak kira guru berpengalaman, guru cemerlang mahupun guru pakar. Hal ini
kerana guru perlu bersedia lebih awal agar pencapaian kefahaman murid dapat
mencapai tahap maksimum. Persediaan ini dilihat dapat membolehkan guru
memastikan objektif dan isi pelajaran disusun mengikut keutamaan dan kefahaman
murid lebih baik kerana murid memerlukan masa untuk memahami apa yang
disampaikan. Dalam hal ini, guru yang efektif akan bijak menggabungjalinkan
pengetahuan sedia ada serta pengetahuan baru yang akan dapat menambahkan
kefahaman para pelajarnya. Bagi mengukuhkan lagi kefahaman mereka, guru boleh
mengadakan aktiviti pengukuhan seperti refleksi pembelajaran yang ringkas
mahupun aktiviti-aktiviti yang menarik seperti mana yang telah dirancang dalam
buku rekod pengajaran.
Kesimpulannya, buku rekod pengajaran amat penting untuk dilaksanakan
kerana ia mendatangkan impak yang besar dalam pengajaran dan pembelajaran
khususnya bagi mencapai objektif yang ditetapkan serta memantapkan kefahaman
murid.
KESEDIAAN MURID BELAJAR
Kesediaan Murid Belajar merupakan keadaan dalam individu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya (Brunner, 1966). Manakala Piaget (1966) mengaitkan kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak. Kesediaan ini berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mensintesis dan menilai. Merujuk kepada sikap, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran. Merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan untuk melakukan proses pembelajaran yang baru seperti kesediaan psikomotor, kesediaan afektif, kesediaan kognitif dan jenis kesediaan belajar. Setiap individu menunjukkan emosi berbeza walau dalam situasi yang sama. Perbezaan yang dapat dihayati melalui pergaulan, interaksi dan aktiviti sosial, cara kehidupan yang berbeza di antara satu individu dengan individu yang lain, falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza antara individu. Strategi implementasi kesediaan belajar seperti gunakan set induksi yang menarik, rancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kebolehan dan pengetahuan sedia ada, Peringkatkan isi pelajaran mengikut tahap kesediaan belajar murid (mudah ke kompleks), gunakan pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat murid dan banyak lagi.
MEMOTIVASIKAN MURID
Motivasi merupakan rangsangan yang
membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat
tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan mampu
menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Naluri ingin tahu mencetuskan
tingkah laku seperti ingin mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka bentuk.
Dari segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan
fisiologi, keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi
dan psikologi. Sikap pula dibentuk daripada kefahaman, perasaan dan
tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif, aspirasi
iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.
Ulasan
Catat Ulasan