Tajuk 4 : Kepimpinan dan Organisasi

 Bab ini akan menekankan gaya kepimpinan, organisasi sekolah, kepimpinan peringkat sekolah, dan kepimpinan guru.  Bab ini adalah mengenalpasti gaya kepimpinan dan menjelaskan peranan pemimpin peringkat sekolah serta memahami gaya kepimpinan guru.

Dari aspek kepimpinan, Gribben berpendapat satu proses cubaan mempengaruhi sesuatu kumpulan dalam situasi dan masa yang khusus yang dapat merangsang ahli-ahli untuk berusaha secara rela hati bagi mencapai matlamat bersama.  Fulmer juga pernah mengatakan bahawa melibatkan kedua-dua keupayaan atau kekuatan untuk meyakinkan orang lain supaya bekerja keras ke arah suatu matlamat dan kemahiran atau kebolehan untuk membantu mereka mencapainya.  Secara rumusnya, kepimpinan memberi kepuasan kepada pengikut, menghasilkan prestasi kerja yang cemerlang, serta dapat mengadakan perbincangan dan membuka peluang kepada subordinate untuk mengemukakan idea-idea baru kepada sesuatu perancangan yang dibuat merupakan langkah yang baik bagi pemimpin untuk meningkatkan kepuasan kerja. 

Setiap ketua perlu memiliki perancangan sendiri yang mantap. Kepimpinan mengandungi tugas-tugas serta fungsi bagi :

I. Menetapkan matlamat.

II. Menyusun.

III. Mengarah dan menyelaras.

IV. Mengawal bagi mencapai matlamat yang ditetapkan.

 

·         KEPIMPINAN AUTOKRATIK

Seseorang pemimpin yang autokratik adalah mementingkan pelaksanaan tugas. Dia memimpin dengan menggunakan sumber kuasa formal. Pemimpin yang mengamalkan stail ini akan membuat keputusan yang berkaitan dengan tugas, mengeluarkan arahan dan memastikan arahan itu dipatuhi.

 

·         KEPIMPINAN DEMOKRATIK

Gaya kepimpinan demokratik dikenali juga sebagai pemimpin yang mengalakkan kesemua kakitangannya melibatkan diri dalam organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil.

 

·         KEPIMPINAN LAISSEV-FAIRE

Pemimpin yang mengamalkan stail kepimpinan laissez-faire, tidak begitu berminat dengan urusan yang diamanahkan kepadanya. Beliau biasanya tidak peduli mengenai kerja mahupun hasilnya. Kuasa yang ada padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis ini akan membiarkan semua keputusan dibuat oleh orang bawahannya.

 

·         KEPIMPINAN KONTEGENSI

Model kepemimpinan kontingensi memfokuskan perhatian yang lebih luas, iaitu pada aspek-aspek yang berkaitan antara keadaan atau perubahan situasi dengan watak atau tingkah laku dan kriteria prestasi pemimpin (Hoy and Miskel 1987).  Model kepemimpinan Fiedler (1967) disebut sebagai model kontingensi kerana model tersebut dianggap bahawa sumbangan pemimpin terhadap keberkesanan prestasi kumpulan yang  bergantung, pada cara atau gaya kepimpinan (leadership style) dan kesesuaian situasi (the favourableness of the situation) yang dihadapinya.

 

·         KEPIMPINAN ASERTIF

Gaya kepemimpinan ini sifatnya lebih agresif dan mempunyai perhatian yang sangat besar pada pengendalian personal dibandingkan dengan gaya kepemimpinan lainnya. Pemimpin jenis asertif lebih terbuka dalam konflik dan kritikan. Pengambilan keputusan muncul dari proses argumentasi dengan beberapa sudut pandang sehingga muncul kesimpulan yang memuaskan.

 

·         KEPIMPINAN RESPONSIF

Pemimpin responsif mendengar dan melihat sesuatu masalah atau persoalan sebelum bertindak dan aktif dalam mencari penyelesaian. Oleh itu, pemimpin responsif juga  tidak memulakan sesuatu tetapi memberi reaksi kepada sesuatu maka dapat menhindari konflik daripada berlaku dan tindakannya dapat diterima ramai.

 

·         KEPIMPINAN AGGRESIF

Gaya kepimpinan jenis aggresif mempunyai kepercayaan atau keyakinan diri yang sangat tinggi dan mementingkan kuasa yang ada pada dirinya. Berani mengambil sesuatu tindakan yang boleh mewujudkan konflik atau ketegangan demi mencapai kejayaan.

Konsep kepimpinan sekolah merupakan keupayaan mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku subordinat atau orang bawahan seperti guru, staf dan pelajar supaya bersetuju melaksanakan program-program dan melakukan perubahan bagi mencapai matlamat sekolah.  Manakala organisasi sekolah adalah sistem yang bergerak dan berperanan dalam merumuskan tujuan pendewasaan manusia sebagai makhluk sosial agar mampu berinteraksi dengan lingkungan. Sikap pemimpin akan mempengaruhi budaya sesebuah sekolah.  Pemimpin sekolah adalah individu yang berpengaruh dan penting sebagai pemimpin pengajaran yang berkesan di sekolah.  Kepimpinan sekolah dapat memupuk semangat berpasukan dan bekerjasama dalam kalangan kakitangan.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BAHAN BANTU MENGAJAR YANG DIGUNAKAN DALAM MENGURUS PEMBELAJARAN

Persediaan Sebelum, Semasa dan Selepas Proses Pengajaran dan Pembelajaran

TAJUK 1 : SOSIOLOGI PENDIDIKAN (KPS)