Tajuk 2: Pengurusan Dan Pembelajaran
Pengurusan
Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena
pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi
pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai
prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan pembelajaran adalah
proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan
atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru,
menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan
memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan
agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang. (Nurlia Mohamad, 2012)
Menurut
Ahmad Mahdzan (2004) pengurusan merujuk kepada aktiviti yang teratur serta
sistematik yang bertujuan untuk mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus
yang dikemukan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya sudah dikenalpasti.
Terdapat pelbagai konsep yang dibahagikan di dalam bab ini. Antaranya adalah
konsep mengawal, merancang, pengalaman dan mengarah.
Konsep mengawal ialah mengawal
peraturan bilik darjah, mengawal aktiviti kumpulan, mengawal murid bermasalah
peribadi, dan mengawal suasana bilik darjah. Konsep merancang pula
adalah untuk merancang
objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada
murid, merancang startegi dan kaedah pengajaran yang efektif, merancang bahan
bantuan pengajaran yang lebih berkesan, dan merancang pemeringkasan isi
pelajaran supaya pelajar jelas dengan pelajaran yang mereka belajar. Manakala,
konsep mengarah diklasifasikan seperti mengarah murid supaya menempukan
perhatian kepada pengajaran, menguruskan tugasa harian bilik darjah serta
mengarah murid memastikan untuk mematuhi disiplin yang telah ditetapkan.
SENARAI
KAEDAH PENGURUSAN YANG SERING DIAMALKAN DALAM BIDANG PERGURUAN
Pendekatan
dan Kaedah Pengurusan :
i.
Berpusatkan Pelajar
ii. Berpusatkan Bahan
iii. Berpusatkan Guru
iv. Berpusat Pelajar, Bahan dan Guru
Pendekatan
dan Kaedah Khusus :
i.
Pengurusan Bahan Pembelajaran
ii. Pengurusan Tempat
iii. Pengurusan Masa
iv. Pengurusan Siapa Yang Mengajar
7
jenis pengetahuan yang perlu dikuasai dan diurus oleh seorang guru profesional
:
i.
Pelajar
ii. Pedagogi
iii. Kurikulum
iv. Konten Pedagogi
v. Kandungan Mata Pelajaran
vi. Konteks Pendidikan di Malaysia
vii. Tujuan dan Falsafah Pendidikan di Malaysia
(Pedagogical Content Knowledge – Shulman, L.S. )
Peranan guru sebagai pengurus bilik darjah :
1. Merancang
a) Merancang
objektif pelajaran berdasarkan sukatan pelajaran,pengetahuan sedia ada murid.
b) Merancang
pemeringkatan isi pelajaran.
c) Merancang
strategi dan kaedah pengajaran.
d) Merancang
aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
e) Merancang
bahan-bahan pengajaran
f) Merancang
aktiviti kumpulan.
g) Merancang
kemudahan dan susunan fizikal bilik darjah.
h) Merancang
aktiviti penilaian.
2. Mengelola
a) Mengurus
rutin bilik darjah.
b) Mengurus
aktiviti murid
c) Mengurus
bahan-bahan pelajaran.
d) Mengurus
disiplin bilik darjah.
e) Mengurus
aktiviti kumpulan.
f) Mengurus
kaedah fizikal dan kemudahan.
g) Mengurus
aktiviti penilaian
3. Mengawal
a) Mengawal
peraturan-peraturan bilik darjah.
b) Mengawal
aktiviti kumpulan.
c) Mengawal
murid bermasalah peribadi.
d) Memastikan
maslah disiplin tidak timbul.
e) Pengajaran
dan pembelajaran boleh dijalankan tanpa gangguan.
4. Mengarah
a) Mengarah
murid menjawab soalan guru
b) Mengarah
murid mendengar membaca,mengira dan menulis.
c) Mengarah
murid-murid membentuk kumpulan masing-masing.
d) Mengarah
murid menguruskan tugas harian bilik darjah .
e) Mengarah
murid menjalankan aktiviti pembelajaran.
f) Mengarah
murid mematuhi disiplin bilik darjah dan sebagainya.
Persediaan Rancangan Kerja
-
Membuat perancangan sebelum mengajar, Rancangan Pembelajaran Harian (RPH)
-
Perancangan perlu mempunyai objektif, teknik dan kaedah.
-
Penyediaan buku rekod dan jadual
-
Pengurusan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran
-
Bahan-bahan pelajaran yang digunakan dalan proses P&P
-
Penyediaan alat bantu mengajar yang bersesuaian.
-
Buku teks, buku rujukan dan alat bantu mengajar.
Ulasan
Catat Ulasan