TAJUK 1 : SOSIOLOGI PENDIDIKAN (KPS)
PENGERTIAN
SOSIOLOGI
Menurut
Ottoway (1964) sosiologi adalah satu bidang sains kemasyarakatan. Sosiologi
pendidikan ialah sains sosial yang menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji
bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat. Dalam erti kata lain, sosiologi
pendidikan melihat pendidikan dari segi perspektif sosiologi.
Sosiologi
pendidikan ialah kajian tentang
bagaimana insititusi awam dan pengalaman individu mempengaruhi
pendidikan dan hasilnya. Ia menumpukan sistem persekolahan awam bagi masyarakat
perindustrian moden, termasuk perluasan pendidikan tinggi, pendidikan lanjutan,
dan pendidikan dewasa.
PERKEMBANGAN
ILMU SOSIOLOGI PENDIDIKAN
- Sebuah
kajian saintifik mengenai hubungan kemasyarakatan manusia dan
tingkah laku sosial manusia dari pelbagai aspek.
- Ilmu
sosiologi bertujuan untuk menyelidik, memahami dan mengetahui struktur
domain dalam masyarakat serta faktor yang dapat menyatukan atau melemahkan
sesebuah kumpulan.
- Bagi
mempelajari kehidupan masyarakat yang berubah akibat daripada
pelbagai fenomena sosial.
- Secara umum,
sosiologi meneliti pembentukan dan corak perhubungan sosial manusia
secara berkelompok.
Penyatuan
antara sosiologi dan pendidikan melahirkan sosiologi pendidikan. Namun,
bidang ini berkembang secara berasingan iaitu para pendidik dan ahli sosiologi.
Terdapat beberapa masalah yang timbul dalam usaha menetapkan sebuah identiti
bagi disiplin sosiologi pendidikan. Antara ahli sosiologi yang banyak
mempengaruhi sosiologi pendidikan ialah Auguste Comete, Emile Durheim, Herbert
Spencer, Edward Ross, Charles Cooley, Albion Small dan Lester Ward jika
dibandingkan dengan pengaruh para pendidik seperti Horace Mann, John Dewey dan
Franklin Bobbit.
FUNGSI
DALAM PEMBELAJARAN
Ada faedah untuk memahami simbolik mengikut kepada konteks penggunaan. Seperti
makna-makna yang simbolik adalah berguna semasa interaksi dan menyebabkan
hubungan bertambah mesra. Interaksi sosial seperti ini adalah amat penting
dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar. Jalinan interaksi yang telah
terjalin akan membentuk suatu kumpulan masyarakat yang penyayang.
KONFILIK
DALAM PEMBELAJARAN
Sosiologi dan Pembelajaran melibatkan manusia dan skop kajian sebenarnya adalah
sangat meluas. Pembelajaran sering dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan
pendidik haruslah peka engan dunia sosial. Justeru pendidik haruslah mengetahui
tentang sosiologi kerana ia berkaitan antara satu sama lain. Fenomena yang
berlaku dalam dunia pendidikan termasuk sekolah haruslah dianalisis dalam
perspektif sosiologi.
Ulasan
Catat Ulasan