Punca Pengurusan Pembelajaran di Sekolah Tidak Berjaya
Punca Pengurusan Pembelajaran di
Sekolah Tidak Berjaya
NAMA : ELVERANI NIUS
NO MATRIK : D20192091414
Pengurusan
pembelajaran merupakan elemen yang sangat penting bagi memastikan pengajaran
dan pembelajaran berkesan. Namun begitu,
masih terdapat sesetengah pihak yang masih tidak menguasai cara melaksanakan
pengurusan pembelajaran yang berkesan. Hal ini demikian kerana, pelbagai
cabaran dan masalah yang dihadapi dalam memastikan pengurusan pembelajaran
dilaksanakan dengan berkesan. Persoalannya, apakah punca pengurusan
pembelajaran di sekolah tidak berkesan?
Antara
punca pengurusan pembelajaran tidak berkesan di sekolah ialah faktor
persekitaran sekolah serta bilik darjah yang tidak selesa. Bilik darjah atau
persekitaran sekolah yang kurang menarik dan selesa sudah pasti mempengaruhi
keberkesanan PdP serta menganggu keselesaan murid semasa belajar. Sebagai
contohnya, kemudahan dalam bilik darjah tidak tersusun dengan rapi seperti
kerusi dan meja tidak tersusun, lantai tidak disapu, sampah tidak dikutip dan
sebagainya. Suasana seperti ini sudah pasti menganggu perjalanan PdP dimana
sebelum guru memulakan pengajaran murid akan disuruh terlebih dahulu
membersihkan bilik darjah menyebabkan banyak masa yang terbuang untuk melakukan
pembersihan daripada pengajaran. Di samping itu, penyusunan meja yang tidak
mengikuti susunan abad ke-21 juga menyukarkan murid untuk berinteraksi sesama
murid dan guru dengan murid. Persekitaran sekolah yang berdekatan dengan jalan
raya juga menganggu fokus guru serta murid semsa PdP berjalan. Hal ini demikian
kerana, bunyi kenderaan seperti lori,
kereta dan motor yang bising menyebabkan pendengaran murid dan guru terganggu.
Jelaslah bahawa, persekitaran sekolah serta bilik darjah yang tidak selesa
mempengaruhi keberkesanan pengurusan pembelajaran;
Seterusnya,
kekurangan bahan bantu dan peralatan mengajar juga menyebabkan pengurusan
pembelajaran tidak berkesan. Bahan bantu
mengajar adalah amat penting kerana ia membantu dalam proses PdP. Kekurangan
bahan bantu mengajar menyebabkan murid kurang faham tajuk yang diajar dan tidak
minat untuk belajar kerana ianya membosankan. Sebagai contohnya, guru hanya
menggunakan buku teks sebagai bahan mengajar. Prmbelajaran tidak sepatutnya
hanya bergantung kepada buku teks sahaja kerana murid-murid perlu mengetahui
dan meneroka setiap mata pelajaran yang diajar. Di samping itu, kekurangan
buku-buku rujukan di pusat sumber atau perpustakaan sekolah juga menyebabkan
murid-murid sukar untuk mencari maklumat berkaitan tajuk yang mereka pelajari.
Kekurangan peralatan mengajar di sekolah juga menyebabkan pengurusan
pembelajaran berkesan. Hal ini demikian kerana, teknik yang guru gunakan semasa
mengajar adalah membosankan iaitu, hanya membaca buku teks tanpa ada video atau
slide berkaitan tajuk yang diajar. Jika sekolah mempunyai kemudahan ICT maka ia
boleh digunakan mengikut kesesuaian pengajaran untuk menarik minat murid
belajar. Penggunaan kemudahan ICT juga menunjukkan pengajaran yang kreatif dan
pasti berkesan kepada murid. Jelaslah bahawa, bahan bantu mengajar aalah sangat
penting kerana ia dapat memudahkan guru untuk menyampaikan dengan mudah, cepat
dan menarik.
Selain
itu, punca pengurusan pembelajaran tidak berkesan ialah guru tidak menguasai
cara menyampaikan pengajaran. Sesetengah guru masih kurang menguasai cara
menyampaikan pengajaran terumatanya berkomunikasi dengan pelajar semasa PdP.
Sebagai contohnya, guru hanya melihat dan membaca kandungan buku teks tanpa
berkomunikasi dengan muridnya. Kesan sekiranya guru tidak berkomunikasi denngan
muridnya ialah murid akan sukar untuk faham akan apa yang disampaikan oleh guru
tersebut. Di samping itu, murid juga tidak akan berminat untuk belajar sehingga
mereka sanggup ponteng kelas bagi mengelak subjek tersebut. Tambahan lagi,
sesetengah guru menggunakan masa subjek pada masa tersebut dengan mengajar
subjek yang tidak berkaitan. Hal ini demikian menyebabkan murid akan semakin
keliru dan tertekan kerana subjek yang diajar tidak berkaitan dengan subjek
yang sepatutnya pada masa tersebut. Oleh itu, guru-guru haruslah membuat
persediaan terlebih dahulu sebelum memulakan pengajaran dan mengajar mengikut
subjek yang telah ditetapkan.
Masalah
disiplin pelajar dalam bilik darjah juga menyumbang kepada kegagalan pengurusan
pembelajaran. Tingkah laku pelajar yang tidak sopan di dalam kelas menyebabkan
guru lebih banyak menghabiskan masanya untuk menyelesaikan masalah tersebut
dengan memberi nasihat, ceramah dan denda daripada mengajar anak muridnya.
Sebagai contohnya, tingkah laku pelajar yang tidak sopan ialah bising,
bergaduh, ponteng kelas, tidak menyiapkan tugasan yang diberikan dan
sebagainya. Sekiranya masalah ini berlanjutan maka masa guru untuk mengajar
sydah pasti tidak mencukupi. Murid-murid yang tidak terlibat dengan masalah
disiplin juga akan turut sama untuk diberi ceramah dan nasihat malah juga akan
sama-sama didenda. Di samping itu, fokus murid yang lain di dalam kelas
tersebut juga akan terganggu kerana sikap rakan sekelasnya yang bermasalah.
Jelaslah bahawa, tingkah laku murid di dalam kelas haruslah diambil berat agar
PdP berjalan dengan lancar dan berkesan.
Kesimpulannya,
terdapat pelbagai punca pengurusan pembelajaran tidak berkesan dilaksanakan di
sekolah. Oleh itu, semua pihak yang terlibat haruslah berkerjasama dan
berganding bahu dalam memastikan pengurusan pemelajaran di sekolah dapat
dilaksanakan di sekolah dengan berkesan.
Ulasan
Catat Ulasan