MENGURUS PEMBELAJARAN SECARA EFEKTIF
WAN
NUR AISYAH BINTI W. RAMLI (D20192091409)
MENGURUS PEMBELAJARAN SECARA
EFEKTIF
·
Mengurus
pembelajaran yang berkesan adalah cara atau kaedah proses penyampaian seseorang
guru itu dalam mengaplikasikan kaedah yang sesuai dan efektif dalam proses pembelajaran
untuk membolehkan pencapaian hasil yang terbaik kepada pelajar.
Terdapat beberapa perkara
yang telah diterapkan dalam proses mengurus pembelajaran yang efektif.
1) Menganalisis Keperluan
Murid
·
Guru
perlu mengenal pasti tahap individu dalam kalangan pelajar dengan
menyeimbangkan skop dan kaedah yang dijalankan dalam proses pembelajaran. Hal
ini kerana, tahap kemampuan pelajar adalah berbeza-beza dan melalui analisis
ini pelajar akan dapat mengikuti pembelajaran yang dijalankan dengan baik.
2) Pengurusan Masa
·
Pengurusan
masa yang bijak perlu dititikberatkan kepada guru supaya masa untuk menjalankan
proses pembelajaran diuruskan dengan baik. Oleh itu, guru hendaklah
mengutamakan perkara yang penting untuk membolehkan pelajar melalui proses
pembelajaran dan pada masa yang sama mengambil had kebolehan serta kemampuan
pelajar mendapat pembelajaran secara adil.
3) Iklim Bilik Darjah
·
Suasana
persekitaran perlu dititikberatkan supaya pelajar dapat menjalankan sesuatu
pembelajaran dengan sesuai dan selesa. Pencahayaan yang cukup, perabot yang
disusun atur dengan selesa seperti kerusi dan meja turut memainkan peranan
dalam proses pembelajaran. Justeru itu, kelas kondusif amat penting kepada
pelajar dan guru semasa berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran.
4) Membuat
perancangan sebelum mengajar (RPH)
·
Menyediakan
rancangan pengajaran harian (RPH) juga perkara yang perlu diambil kira oleh
guru untuk memastikan kelancaran semasa proses pembelajaran berlangsung dengan
baik. Perancangan yang dilakukan mestilah mempunyai objektif pengajaran, teknik
dan kaedah yang mantap yang diaplikasikan semasa proses pembelajaran dan
pengajaran yang sistematik.
5) Kurikulum
yang baik dan seimbang
·
Kurikulum
yang baik dan seimbang adalah suatu perkara atau tahap perlu dilalui oleh
pelajar untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan melalui silibus yang
disediakan oleh guru di mana melalui kurikulum perlu meliputi aspek jasmani,
emosi, rohani, intelektual dan spritual. Oleh hal demikian, kurikulum yang baik
bergantung kepada keupayaan sekolah dalam mengaplikasikan pembelajaran agar
pelajar dapat menerima pembelajaran secara sempurna.
6) Penggunaan
bahan bantu mengajar
·
Penggunaan
bahan bantu mengajar merupakan bahan yang disediakan oleh guru untuk menjadikan
proses pembelajaran berjalan lancar dan objektif pembelajaran tercapai dengan
berkesan kepada pelajar. Selain itu, penggunaan bahan bantu mengajar dan kaedah
yang menarik juga dapat merangsang dan meningkatkan daya kreativiti pelajar.
Objektif Eksplisit dan Implisit dapat dicapai melalui
Mengurus Pembelajaran secara Efektif
1)
Eksplisit
· Diwujudkan daripada
rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan pelajar untuk melakukan aktiviti
yang membawa faedah kepadanya.
· Melibatkan tingkah
laku yang boleh dilihat seperti menyenaraikan, menjelaskan, memberi contoh atau
menunjukkan cara yang betul untuk apa yang diajar.
2)
Implisit
· Diwujudkan semula
jadi daripada rangsangan dalaman.
· Terdiri daripada
dorongan atau minat seseorang individu untuk melakukan aktiviti tanpa berharap
atau meminta sebarang ganjaran.
· Melibatkan tingkah
lingkah yang ketara seperti memahami, mengetahui dan menghargai sesuatu yang
dipelajari pelajar.
Ulasan
Catat Ulasan